tisdag 6 januari 2015

Börja året med fräscha tänder

Mina tänder är viktiga för att jag ska må bra och känna mig fräsch. Det är skönt att dagligen ha hela och rena tänder utan hål och tandsten. Jag brukar få rätt mycket tandsten och det är en härlig känsla när tänderna är nyfixade hos tandläkaren. Hål har jag varit förskonad ifrån, har bara haft ett enda som uppstod vid en av mina graviditeter.

Eftersom jag knappt haft hål så har de flesta av mina tandläkarbesök varit trevliga upplevelser och jag har haft turen att inte få tandläkarskräck. Om man har tandläkarskräck är det ändå viktigt att gå till tandläkaren. Onda tänder gör ONT, jag tyckte att den tandvärk jag hade när jag fick hål, var värre än förlossningssmärta.

Om man bor i Göteborg och behöver gå till tandläkaren men inte riktigt vågar så kan man kontakta Dagnelidkliniken. De har specialbehandling mot tandvårdsrädsla.

Har man friska tänder men kanske lite missfärgade så kan Dagnelidkliniken även hjälpa till med tandblekning. Det är något jag funderar på att göra men det behövs inte riktigt ännu. När mina tönder och jag är lite äldre kommer jag troligtvis att vilja göra detta. Om Dagnelids tandblekning kan man läsa HÄR.


Bild lånad från Dagnelidklinikens sida

Ta hand om era tänder under 2015. Var noga med tandtråd, borstning, gärna med eltandborste. Våga gå till tandläkaren, det är så skönt efteråt och även under behandlingen om man har en bra och trevlig tandläkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar