lördag 16 augusti 2014

Inför höstens arbetsstart, är du försäkrad?

Jag sitter och laddar inför jobbstart under nästa vecka efter en lång skön semester. Det känns jobbigt att börja jobba efter att ha haft total frihet och tid att umgås med barn, familj och vänner och att kunna träna nästan när och hur jag vill. Det jag inte tänker på, men som jag kanske borde tänka på, är att jag bör vara glad för att jag har ett jobb att gå till. Jag har ju gjort en hel del själv för att få ett jobb: Utbildat mig, utbildat mig ännu mer, sommarjobbat, sökt ett antal jobb, presterat bra på tidigare jobb.

I dagens ekonomiska klimat är det dock aldrig säkert att man får behålla jobbet. Jag har flera mycket duktiga kollegor och vänner som fått sluta enbart p.g.a. tuffa ekonomiska förutsättningar för arbetsgivaren och turordning enligt LAS. Alla vännerna har nu nya jobb men under arbetslöshetstiden är det tufft.


För att det inte ska bli så tungt ekonomiskt om man blir arbetslös är det jätteviktigt att vara med i en a-kassa. Beroende på vilken bransch man jobbar inom finns det olika A-kassor att välja på. För Finans- och försäkringsbranschen finns Finans- och Försäkringsbranschens arbetslöshetskassa som kompletterar din ersättning om du blir arbetslös, upp till 80 % av lönen. A-kassan kostar 85 kronor per månad och kan vara en av de viktigaste försäkringar du skaffar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar