lördag 23 augusti 2014

Får man platt mage av plankan?

Fungerar det att göra plankan för att få platt mage? Jag har kört 5-10 plankor per dag nu sedan åtminstone slutet av juli. Min mage har definitivt blivit plattare och fastare. Har inte tagit något före- och efterkort men det känns som om magen är fastare. Plankan är den enda magövning jag kört specifikt så jag vet inte om t.ex. pilates eller situps skulle gett bättre effekt. Katarina Woxnerud som gjort appen mammamage och som bloggar på MåBra är inget fan av plankan. Läs HÄR.

För mig har plankan i alla fall fungerat och jag tänker fortsätta. Jag orkar bara 15-20 sekunder per gång och det sliter lite i mitt gamla kejsarsnitt. Jag vet dock inte om det är normal träningsvärk eller om det sliter extra p.g.a. snittet. Jag ska försöka börja med pilates-DVD-träning då och då framför TV:n för det har gett bra effekt på min mage tidigare. Kanske är det lite mildare träning. Oavsett vad så tror jag på varierad träning. Både plankan och pilates borde ge effekt.

Nu när jag börjat jobba igen blir det inte glass och fika varje dag heller så det har nog också bidragit till att magen känns fastare. Jag fortsätter mitt plankande och hoppas på fortsatta framgångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar