tisdag 4 augusti 2015

Påkörd på övergångsställe

Dagens jobbpendling blev lite dramatisk. På hemvägen blev jag påkörd på ert övergångsställe. Det var jättegrönt både för cyklar och gångtrafikanter men ändå kom en svart bil från vänster och liksom koföste både cyklister och gående framför sig.

Folk skrek "vad gör du" åt bilisten som dock inte pratade svenska utan bara mumlade något obegripligt på sitt språk.  

Jag hade knappt styrfart när jag körde över övergångsstället så jag kunde vika mitt framhjul åt sidan när bilen kom. Det enda som hände var att mitt styre blev lite snett men det gick att vrida tillbaka. 

I uppståndelsen missade jag att ta registreringsnumret om det skulle ha blivit mer skada på min cykel.

En kille kom fram till mig för att höra om jag var OK. Han sa att bilföraren kört förbi två rödljus. 

Bilföraren smet från platsen så denne dåre är fortfarande ute och kör på Stockholms gator. Det är illa nog att köra mot rött men att fortsätta rakt in i en folksamling på ett övergångsställe är helt galet.

I alla fall, jag och cykeln är hela och jag tog mig hem säkert. Det blev lite längre tid än vanligt på hemvägen pga styresfix och samtal med ett vittne.

Men 15 km jobbcykling får läggas till dagens motion.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar