torsdag 13 augusti 2015

Barnpromenad

Idag har jag varit ute och promenerat väldigt länge fast en kort sträcka. Jag lät min glada supergulliga tvååring bestämma tempot och det var alldeles underbart att göra som en tvååring vill. 

Vi skulle "brinna sort", springa fort. Ibland skulle vi "hålla hannen" (handen) och det fanns väldigt många fascinerande saker. Gräs, cyklar, bilar, motorcyklar, hundar, andra barn och hus möttes med glada utrop som om det var helt otroliga saker vi såg.

En liten backe betydde "klättra upp bejjet" (berget) och alla stora stenar vi såg skulle vi sitta på. En gångtunnel betydde "gå in i gjottan" (grottan).

Tvååringen höll på att sno åt sig en banan från ett frestande torgstånd. Just bananer brukar ju barn få i butiker men det var inte riktigt en sån butik. Jag kunde såklart ha köpt en banan. Intresset vandrade dock vidare till torgets fontän.

Vi handlade det vi skulle ha och tvååringen lade upp varorna på kassadisken, talade om för kassörskan vilken färg varje vara hade. "Komme lila" (här kommer lila), "komme till lila". Sen sa tvååringen artigt "haddå" och vinkade när vi gick. På hemvägen fick det bli barnvagn för tvååringen då det var dags att sova middag.

Detta blev ett långt inlägg men jag vill minnas vår underbara promenad i solen. Tvååringar är så sjukt gulliga. Bara glädjeskuttar fram med extrem energi och nyfikenhet som om de äger världen. De charmar precis alla de möter. 

Imorgon är dagis också stängt, som det var idag och jag ska mysa med min lilla tott imorgon också. Lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar