söndag 20 juli 2014

Grymma städmaskiner

En något ofrivillig "sport" jag dagligen ägnar mig åt är städning. Plockning av små strumpor, tillbakaläggande av diverse kökssaker som liten bebis kastat ur lådorna i köket vid ett obevakat ögonblick, och allsköns leksaker, viktiga papper, disk och annat som magiskt sprids över huset. Plockningen tar aldrig slut.

Oftast hinner eller orkar jag bara städa på ytan. Den där riktiga storstädningen kommer vi aldrig till. Dammsuger gör vi då och då av nödvändighet. Det är ett helt företag eftersom man då måste plocka upp alla leksaker som ligger överallt. Hinner vi medan det fortfarande är dammsuget så händer det att golven skrubbas. Det är då man upptäcker, av färgen på skrubbsvampen, hur mycket man egentligen skulle behöva städa. Nåja, lite smuts i hemmet ska ju tydligen förhindra allergier, har en del forskare teorier om.

Jag skulle vilja ha det mer städat för sinnesfridens och trivsamhetens skull men behöver också ta hand om barnen och träna. Vi gör  så gott vi kan och försöker stå ut med lite stök här och var.

För att få med barnen på städningen, eller kanske roa sig själv lite mer vore det roligt att ha en riktigt rejäl städmaskin, sådana som de har i stora offentliga lokaler eller sådana som körs på tågperrongerna. Jag blir dock alltid lite nervös för att de som kör städmaskinerna ska råka köra ned på spåret. Men i alla fall. Det vore roligt att köra en sådan städmaskin någon gång. Grymt att bara åka fram med rengöringspower och verkligen maskinskrubba hela huset. Skulle behövas.

Eftersom det finns stora starka städmaskiner så finns det också företag som tillhandahåller dem. CleanMachine har massor av olika maskiner i varierande storlek. Man kan köpa nya, begagnade eller hyra. Kanske kan vara värt någon gång även som privatperson om man ska städa efter en stor fest eller om man ska flyttstäda eller bara storrengöra.

Men det förstås, detta är ju en sportblogg, så att åka på maskinen ger inga träningspoäng. Däremot vore det himla roligt att prova!

BRRRMMM! Mina barn (och jag) skulle älska att åka i denna. Bilden  lånad av Clean Machine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar