lördag 26 juli 2014

Segling

När jag var liten tillbringade jag mycket tid i skärgården. En släkting hade landställe med tillhörande båt och båtplats och vi fick förmånen att få följa med på många båtturer. Ibland åkte vi till en liten ö med en fin härlig sandstrand där det var långgrunt. Ibland åkte vi ut och lade ut nät som vi sedan fick rätt mycket fisk i. Ibland pilkade vi strömming. Det var roligt att känna när det nappade och sedan dra upp en glittrande fångst. Strömmingen stektes sedan alldeles färsk till middag. Ofta åkte vi ut på båtturer till vackra platser där vi lade till och satt och njöt av naturen samtidigt som vi fikade eller åt i båten.

När jag var lite äldre har jag fått följa med vänner på seglingsturer. Det är allt som en motorbåtfärd är men mycket tystare och ännu närmare naturen. Det känns också som en riktig sport, även om jag som nybörjare mest fick hålla mig ur vägen och endast utföra enkla sysslor innan jag lärt mig terminologin.

Någon gång i livet skulle jag vilja lära mig segla och kanske även ha en egen segelbåt. En del är så duktiga att de tävlar i segling. Några gånger har jag varit och tittat på när vänner och bekanta tävlingsseglat. Det är riktigt roligt och så härlig stämning. 

Stora kommersiella kappseglingsprojekt ordnas av företaget Whyshore. På deras hemsida kan man läsa om spännande projekt som utförts under tidigare år och även vad som planeras. Är ni ett stort företag som vill anordna ett eget race så ta kontakt med Whyshore. Jag själv får tyvärr hålla mig på land än så länge, om jag inte kan hitta ett företag att jobba på där segling ingår som aktivitet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar