onsdag 13 januari 2016

Vintercykling 90 minuter

Idag blev det riktig vintercykling för första gången. Det var både snö och is att fightas mot. Normalt tar det 31-35 minuter för mig att cykla till jobbet. Idag tog det 47 minuter dit och 43 minuter hem.

Jag cyklar på ett av Stockholms prioriterade cykelstråk som ska vara framkomliga och säkra. Enligt obekräftade uppgifter ska det sopsaltas och se ut såhär;

Bilden lånad av www.kadens.se

Men min cykeltur på isen och snön idag såg ut såhär:




Trots dubbdäck slirade jag till säkert 10-20 gånger på varje sträcka. Under mycket korta sträckor, ca 100-200 meter, var det snöfritt men det var INTE en säker cykelväg. Särskilt bekvämt var det inte.

Funkade som träning om man cyklade långsamt och som man hade äggskal under fötterna.

Låren fick sig en rejäl genomkörare i alla fall, dels pga det krångliga underlaget, dels pga att min växel frös på både dit- och hemvägen efter att ha stått inomhus. 

Fanns bara en växel att välja på.

Känner mig i alla fall duktig men hoppas på bättre vinterväg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar