torsdag 19 november 2015

Sponsrad video: Sluta rattsurfa

Har du alltid mobilen med dig när du kör? Det har i alla fall jag. Har du rattsurfat någon gång? Det erkänner jag mig skyldig till. Senast igår surfade jag in på en sida som visar trafikläget. Detta på grund av att jag satt i bilkö. Just då stod min och andras bilar helt stilla så jag gjorde en kalkylerad riskbedömning av mitt surfande och lade sedan in mobilen i ett fack på instrumentbrädan. Men lite dåligt samvete hade jag på grund av min surfning.

Det händer många trafikolyckor varje år på grund av rattsurfning. Man kanske tänker att man kan googla något lite snabbt, byta låtlista på musiktjänsten eller bara blir nyfiken på vad det var som just plingade till i telefonen. Skicka ett snabbt sms som svar på något eller bara MMS:a den vackra utsikten som man just kör förbi.

Gör inte detta! Det är jättefarligt att tappa uppmärksamheten, om så bara för en sekund. Jag försöker låta bli att rattsurfa, gör det du också. Kolla in filmen från Transportstyrelsen här nedanför och testa dig själv om du är en rattsurfare.





Detta är ett sponsrat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar