lördag 7 november 2015

Handdiskning jämfört med diskmaskin

Idag regnar det för första gången på mycket länge. Vi ägnar oss därför åt att röja och städa här hemma. Något som alltid behöver göras är att diska. Diskmaskinen är en av de hushållsapparater jag uppskattar mest i vårt hus. Det är klart, skulle man behöva handtvätta så skulle tvättmaskinen segla upp på popularitetslistan. Men diskmaskin är fortfarande inte självklart och jag har saknat den enormt när den har varit trasig. Nu har vi en schysst trotjänare från Bosch som är ganska ny och som jag därför hoppas håller länge. Tysk teknik är bra!
Diskmaskin är ju en sorts lyx och kan därför kännas lite omiljövänlig, som många lyxsaker ofta är. Men i just fallet diskmaskin så sammanfaller miljövänligheten med lyxen. Ännu en orsak att älska sin diskmaskin. 
Att diska för hand förbrukar faktiskt mycket mer vatten, upp till 10 gånger faktiskt, än att diska i en modern diskmaskin med modernt diskmedel. Beräkningen är gjord på 13 kuvert som gör att man behöver upp till 100 liter vatten för handdisk medan en full diskmaskin behöver använda runt 10 liter bara. Ibland så lite som 6 liter vatten. Energimässigt går det åt 50% mer energi att diska för hand. 
Jag visste faktiskt inte att det var sådan enorm skillnad i vatten- och energiåtgång. Nu gillar jag min Boschdiskmaskin ännu mer! Spana in videon och inspireras:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar