onsdag 27 maj 2015

Sponsrad video: Systrar Unga

Nu börjar det bli examenstider och framförallt festtider. Det börjar med Valborgsfirande och fortsätter sedan under ljusa sommarnätter. Mina barn är inte så stora än men det är redan fighter om vilka datorspel som får spelas, hur länge man får vara uppe på kvällarna och om man får cykla hem i trafiken själv. Dessa situationer är exempel på sådant vi föräldrar tycker olika om. En del är hårdare på vissa saker, andra på annat.

 En sak jag inte kommer att kompromissa med, liksom cykling i farlig trafik, är att köpa ut sprit till barnen. Min lillebror försökte få mig att köpa ut sprit till honom när jag hade fyllt 20 och inte han, men jag var en hård storasyster och vägrade. Jag ville inte vara ansvarig för om han råkade i fylleslagsmål eller blev rånad om han somnade full på tunnelbanan. Jag tänkte väl att de får tag på sprit ändå. Det kanske de fick.

 Men det är inte riktigt så att "de ändå får tag på alkohol". En ny undersökning har visat att två tredjedelar av sextonåringar faktiskt skulle avstå ifrån alkohol om de var tvungna att fråga någon de inte känner om hjälp att köpa ut. Det är alltså inte meningslöst att säga nej. Jag vet faktiskt inte hur jag själv skulle gjort när jag var tonåring. Hade troligen inte frågat någon främling. Jag var rätt ordentlig och drack faktiskt inte förrän jag var runt 18 och då vin hemma hos en kompis. Att vara överens med andra vuxna om att inte köpa ut är viktigt men det finns även fler argument att ta till när man vill vars rädd om sina ungdomar med avseende på alkoholkonsumtion.

Titta på nedanstående video.

Jag tar gärna emot argument som gör att jag kommer att våga stå upp mot mina barn när det blir dags för dem att börja gå ut och roa sig själva.

Hoppas alla ni andra föräldrar och äldre syskon därute också gör det.







Detta är ett sponsrat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar