onsdag 25 juni 2014

Rent vatten

Ingenting är så gott som vatten när man tränar. Sjuåringen som älskar Powerade skulle kanske inte hålla med mig men han dricker vatten oftast. Vatten behövs i princip hela tiden. När man duschar, när man lagar mat, när man byter blöja, när man spolar i toaletten, när man diskar, när man tvättar. Det känns ganska slösaktigt att vattna trädgården med helt fantastiskt rent dricksvatten. Ännu värre att spola i toaletten med dricksvatten. Tur att det finns gott om vatten i Sverige och bra vattenrening.

Jag har besökt ett antal vattenreningsverk och tekniken är riktigt fascinerande. Det är ganska äckligt i början av vattenreningsprocessen då avloppsvatten från toaletter m.m. kommer in i reningsverket. I detta steg luktar det inte hallon om vattnet, om man uttrycker det milt. Vattnet går igenom ett grovfilter som är ett metallnät där stora saker fastnar. Senare åker vattnet igenom ett sandfång där mindre partiklar filtreras bort. Därefter kommer vattnet in i den mer intressanta processen. Det tillsätts kemikalier, flockningsmedel som får småpartiklar att flyta upp till ytan och så kan vattnet även bestrålas med UV-ljus för att ytterligare renas. Jag minns inte hur allt fungerade men jag tycker att processen är riktigt häftig i alla fall. Jag vet inte om jag skulle kunna tänka mig att jobba med vattenrening, i alla fall inte från kommunala vattenledningar. Detta på grund av doften, eller snarare odören.

Att jobba med industriell vattenrening tror jag är rätt kul. Några som är riktigt bra på detta är Processing. De har tjänster för rent vatten, allt mellan himmel och jord. De kan projektera hela anläggningar och även leverera ultrarent vatten till t.ex. laboratorier.

Om du som jag är intresserad av teknik kan det vara skoj att titta in på Processings hemsida och lära sig lite mer om vattenrening. I annat fall kan du bara skänka en tacksamhetens tanke till alla som jobbar med att rena vårt vatten så att vi kan bada, dricka, laga mat och leva vardagsliv och njuta av tillvaron!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar