fredag 27 juni 2014

Kaffemoster behöver en smart kran

Hemma hos oss är det bara jag som dricker kaffe. Maken dricker te istället men har inte lärt sig att dricka kaffe. Troligtvis kommer han aldrig att börja. Eftersom det bara är jag som dricker kaffe så kör jag oftast med pulverkaffe när jag vill ha en kopp. En dyr kaffemaskin är inte så användbar här.

Det blir ofta jag använder vattenkokaren då, för att värma vatten till en enstaka kopp. Ibland använder vi vattenkokaren till te också, eller för att koka upp pastavatten, potatisvatten och annat varmvatten vi behöver till matlagningen.

En vattenkokare tar plats och vår vattenkokare blir ofta rätt smutsig av stänk från diskbänk eller spis. Det finns smartare lösningar än vattenkokare, nämligen en kran som ger kokande vatten direkt. Den heter Quooker. Med den kan man bara öppna kranen och få en kopp pulverkaffe, supersnabbt. Det finns många fler användningsområden där man bara behöver kokande vatten en kort stund. T.ex. när man ska koka sparris som inte behöver lång stund i kokvatten förrän den är klar.

Det kan ju kännas lite läskigt att ha kokande vatten i kranen när man har småbarn hemma. Eller, även om man inte har barn hemma så kan man ju klanta sig och bränna sig själv. Men detta har Quooker tänkt på. Dels finns ett barnsäkert tryck- och vridgrepp som hindrar små nyfikna händer att ställa till med något. Dels är vattenstrålen konstruerad på ett smart sätt så att den inte är så "tät" utan man hinner känna att det är varmt och dra åt sig handen innan man får brännskador. Smart lösning tycker jag.

Varmt vatten är ju en risk oavsett om man gör det i vattenkokaren eller på spisen, så att ha det i en barnsäker kran istället är ingen extra säkerhetsrisk jämfört med alternativen tycker jag. En Quookerkran är definitivt något att fundera på när det blir dags att renovera köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar