lördag 21 juni 2014

Långt uppehåll och ryggont

Phuh. Nu är alla måsten i juni avklarade. Skolavslutningar, picknickar, jobbavslutning och en midsommarafton på det. Det tar en stund att återhämta sig från all stress. Jag avslutade jobbperioden med några dagar där jag behövde sitta på seminarium ganska länge, heldagar. Det var ruskigt obekväma stolar. Kanske var det det som gjorde att jag senare fick riktigt ont i ryggen. Jag har inte haft ryggskott så jag vet inte hur det känns. Inget har liksom "smällt till" men jag hade rejält ont i ländryggen, sådär så att man bara vill ligga ned.

Maken, som haft ryggskott en gång, tipsade om att jag skulle ge mig ut på promenad istället för att ligga i soffan med benen i högläge. Jag masade mig motvilligt ut. Först kände jag mig som en skröplig gammal gumma med ett skelett gjort av rostig plåt men efter en stund släppte det faktiskt lite i ryggen. Synd bara att det började spöregna i mitten av promenaden så att jag tvingades in igen.

Nu när vi har semester har jag försökt träna ryggen försiktigt. Läst på om akuthjälp för ryggen, gjort lite övningar och även börjat jogga igen lite smått. Kan man jogga så har man inte så ont i ryggen. Det är bättre nu men jag känner att det ligger på lut eftersom jag är så pass otränad i bålregionen.

Blir det inte riktigt bra i ryggen får jag ta mig till en vårdcentral som kanske kan hjälpa till med lite tips och råd. En vårdcentral som tar hand om hela familjen och ligger centralt är Serafen på Kungsholmen i Stockholm. Det är fritt att lista sig där och Serafen har även BVC. Ett tips för alla som bor innanför tullarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar