lördag 27 december 2014

Rent vatten på landet

Såhär till jul saknar jag vintervistelserna på landet som jag hade som barn. Min mormor hade landställe ute i skärgården. Härligt att vara där på sommaren med havsbad och sol, men på vintern var det faktiskt ännu mysigare. Snön var vitare ute på landet jämfört med den avgasbruna snö som fanns inne i stan. Det fanns ett antal vinteröppna fikaställen att besöka men annars var det  härligt att bara vara i stugan och elda i öppna spisen och sitta inne och pyssla..

Vi brukade "julstöka" på mormors landställe, d.v.s. baka pepparkakor, göra pepparkakshus och även fina marsipanfigurer.

Landstället var ganska modernt och vatten fanns indraget. Dock var vattnet alltid lite svagt brunt och det luktade alltid lite jordigt precis när man drog igång vattenkranen. Jag brukade undvika att dricka stora glas med vatten, det var inte så gott. Jag tror aldrig att mormor gjorde någon kvalitetskontroll av vattnet. Jag var ganska liten och tänkte inte på sådant då, bara att det smakade lite skumt om vattnet. Säkert ingen fara.

Idag finns det företag som både kontrollerar vattnet och även fixar till kvaliteten om den inte skulle vara tillfredsställande. AquaExpert kan enkelt analysera ditt vatten på landet,eller om du har egen brunn hemma. Därefter kan du även köpa ett filter som renar ditt vatten beroende på vilket problem vattnet har.

Vi funderar på att köpa ett eget landställe men inte nu när barnen är så små, det är för mycket att fixa. Men så småningom hoppas vi kunna tillbringa långa somrar ute i skärgården eller i någon annan vacker natur, och bjuda dit barn och barnbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar