fredag 8 november 2013

Mjuka händer och fötter

En sak jag märker på både mig själv och barnen när vi är ute och promenerar, cyklar, spelar fotboll eller något annat nu på hösten, är att vi alla blir väldigt torra i huden. Fuktigt väder i kombination med kyla, lite lagom blöta vantar och strumpor är inte direkt någon höjdare för huden.

Vi har alla ganska känslig hud och det är lätt att få röda torra fläckar precis där stövelkanten slutar. Eller på händerna och vid handlederna.

Jag smörjer in både mig själv och barnen. Ett trick jag brukar ta till är att smörja in händerna med massor av härlig handkräm och sedan ta på mig fingervantar, gärna sporthandskar i bomull. Sedan sover jag med fingervantarna på så att det blir som en fuktinpackning för händerna. Barnen har faktiskt också fått somna med fuktkräm och vantar på när deras händer varit riktigt torra.

Detta trick fungerar även på fötterna, då med fotkräm/ fuktkräm och strumpor.

Lille bebisens händer och fötter klarar sig än så länge. Där är det mest magen som blir torr.  De små kinderna och näsan blir lite väderbitna när vi är ute på barnvagnspromenader.

Till barnen använder jag ofta lite fetare oparfymerade krämer men själv njuter jag gärna av lite lyxigare krämer med skön konsistens och doft.

Handbalsam med avocado från Fleur de Sante

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar