måndag 6 februari 2017

Jämförelse priser handla mat online - Hemköp billigast


Eftersom det blev VAB idag och barnen var för trötta för att göra något annat än ligga still (utom minstingen) hann jag både beställa mat på nätet och småhandla det som inte fanns på nätet (t.ex. färdig guacamole och en särskild sorts tvättmedel).

Vi hade beställt via Mathem först men så knappade jag på skoj in samma varor på Willys online.

De flesta varor var exakt samma med samma märke, t.ex. Palmolive tvål, Quaker Havre Fras, Arla jordgubbsfil o.s.v. 

I de få fall det inte fanns samma märke valde jag motsvarande vara.

Det visade sig, vid min första beräkning, att Willys var nästan 20 % billigare. Jag avbeställde då Mathem och valde Willys istället.

Prisskillnaden blev inte lika stor efter beställning eftersom Willys tar hela 99 kr för hemleverans och dessutom reserverar 10 % för viktvariationer plus tar betalt för påsarna. Men det skiljde nog ändå ca 10 % vilket för oss blir 600 kr per månad.

Jag hade onlinelistan med mig till vårt ICA Nära som vi promenerade till. Maten där var dyrare än Willys online, utom pasta och champinjoner som var på specialpris. Flertalet "extrapriser" på ICA var dock ändå dyrare än Willys original.   

När jag kom hem googlade jag och hittade en site som jämförde onlinepriser, inte i realtid men som en PRO-jämförelse då och då. Den visade att Hemköp var billigast. 

Så jag gjorde om övningen med Hemköp och det visade sig vara ännu lite billigare än Willys. Framförallt för att det enbart var 20 kr leveransavgift. Vissa varor var lite lite dyrare än Willys men vägde inte upp för 79 kr skillnad i leveransavgift. 

Maken hade börjat med en prisjämförelse  tidigare av de varor vi köper mest. Där famns mat.se och Mathem med men inte Willys eller Hemköp. Den sistnämnda vann prisracet där också. 

Nu beställde jag ändå på Willys och med en nykundsrabatt på 50 kronor gick det kanske jämnt upp jämfört med Hemköp. 

Det är ju även annat som spelar in vid matbeställning,t.ex. kvalitet och leveranssäkerhet. Mathem är bra på detta men lite dyrare. Dock är det 0 kr leveransavgift och inga reservationer eller avgifter för påsar. 

Nästa matbeställning blir nog hos Hemköp för att jämföra. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar