söndag 25 oktober 2015

Sponsrad video: Croatia – full of life

Har du varit i Kroatien? Det har jag, flera gånger. Ett helt fantastiskt land vid Medelhavet som många kanske inte tänker på i första hand som semestermål. Kroatien är speciellt eftersom det är ett Medelhavsland med inslag av Italien men också med en alldeles egen, slavisk kultur. Språket är en vild blandning av ryska och medelhavsspråk. Folket är otroligt trevligt. Det är som om man inte tröttnat på turister utan verkligen välkomnar besökare. När vi var där träffade vi många väldigt trevliga och pratsamma människor som berättade om landets historia och hur man fortfarande håller på att bygga upp det efter Balkankriget. Besöker man kuststäderna i Kroatien finner man inget krigselände, bara positiv anda och nybyggande. Det är otroligt vacker natur med berg och klarblått medelhav. Vattnet är nästan klarare än någon annanstans jag varit kring medelhavet. Kanske beror det på att det är många klippstränder så att sanden inte dammar upp vattnet, kanske är vattnet i Kroatien bara så. Kroatien är som en gömd liten pärla, oförstört och fortfarande ganska billigt prismässigt. Men trots att turisterna inte helt hittat hit så finns allt man kan önska sig. Förutom det fantastiska havet som jag redan nämnt är kroatisk mat riktigt god.







Mycket fisk men också smarrig grillmat med massor av grönsaker som tillbehör. Ljuset är fantastiskt, både dagtid och kvällstid då månen lyser över det varma vattnet och den öppna himlen.






 Jag kan definitivt tänka mig att åka hit nästa sommar igen. Njuta av palmer, strandliv men också fantastiska naturreservat där man kan vandra ibland magiska sjöar. Shopping finns såklart, men lite lagom så att man hittar allt man behöver för stranden men ändå inte blir överhopad av krimskrams. Det finns massor att göra.





Gå på spa, njuta av en kopp kaffe på en strandpromenad, plaska bland vågorna, upptäcka naturen eller bila runt på vägar som slingrar sig högt upp i bergen (om man vågar). Jag skulle gärna segla i Kroatien också, även om jag inte kan segla själv. Det finns massor av vackra öar att besöka som jag också vill upptäcka. Kroatien är en riktigt underbart resmål som man inte får missa. Rekommenderas varmt på alla sätt!










Detta är ett sponsrat inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar