måndag 19 oktober 2015

Findus gröna ärtor - vitaminkick inför hösten

Som jag nyligen skrev i ett tidigare inlägg så behövs det mer än bara motion på hösten för att hålla sig pigg. Eller hålla sig vaken över huvud taget kanske. Jag försöker äta extra nyttig mat och gärna färgglad också.

När man tänker på grönsaker tänker man oftast på råa grönsaker, i alla fall jag, som nyttigast. D.v.s. färska grönsaker som finns i matbutikerna. Men frysta grönsaker är också riktigt nyttiga. De snabbfryses direkt när de skördats och behåller massor av vitaminer och fräschhet som kommer fram när man använder grönsakerna.

En läckerhet i många olika typer av maträtter är ärtor. Gröna ärtor ger fantastiskt vacker färg till mat och gör att man känner sig lite extra nyttig. Just nu kör Findus en kampanj med Mat-Tina som lagar jättegoda maträtter av just gröna ärtor. Jag valde ärtsoppan som video men Findus har även recept på torsk med ärtor och ärtdrinkar och massor av annat smarrigt. Ärtsoppa är riktigt gott tycker jag och denna såg ruskigt enkel ut med potatis, vitlök och gröna ärtor. Att dessutom toppa med krasse och ägg gör hela maträtten färgglad och det känns som om allt man behöver inför hösten finns i soppan. En bonus är att den dessutom är helt vegetarisk.


Ta en titt och inspireras att laga vitaminrik vardagsmat i höst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar