söndag 1 februari 2015

Fem tips på hälsosam frukost

Jag gillar listor och tips som inspiration så jag tänkte bidra med mina egna favoriter inom olika områden. En härligt hälsosam frukost är något som brukar göra att hela min dag blir lite mer nyttig och pigg när jag ansträngt mig på morgonen.

Utan inbördes ordning kommer här fem tips på hälsosam frukost för en piggare dag.

  • Havregrynsgröt med frön, frukt och mjölk


Blanda 1 dl havregryn med 2 dl vatten och något kryddmått salt. Tillsätt valfria frön, t.ex. solrosfrön, pumpakärnor, linfrön eller annat. Gröten är god med enbart havregryn också.

Kör på 750 W i mikro i 3 minuter. Servera med t.ex. blåbär, äppelbitar, hallon eller annan frukt. Lite kanel i blandningen är också gott.

Havregrynsgröt gör att jag står mig länge utan att bli tungt mätt.

  • Smoothie

Jag brukar göra smoothie på lite allt möjligt som finns till hands. En mättande bas är banan. En del har yoghurt som bas men jag gillar att ha bara frukt. En god smoothie jag gjort innehöll banan, spenat, linfrön, hallon, blåbär och mandarin. Bara att köra ned allt i ett kärl med höga kanter och mixa ihop med mixterstav.

Frysta hallon, blåbär och jordgubbar är bra att ha hemma. Låt dem tina en aning för att undvika att den stackars mixerstaven suckar tungt och luktar bränt.

  • Äggröra med tomater

En supersnabb och mättande frukost är slarvig äggröra. Den innehåller få kalorier också om man är intresserad av att gå ned i vikt, vilket jag inte behöver just nu som tur är. Jag brukar knäcka två ägg i en kall stekpanna och blanda med lite matfett. Tillsätter salt och peppar och värmer alltihop under omrörning till önskad konsistens.

Servera med färska skivade tomater. En krydda jag gillar i äggröra/omelett är torkad oregano, något jag lärde mig på hemkunskapen i högstadiet.

  • Fruktsallad med yoghurt
Istället för att ha frukt i yoghurten brukar jag ha yoghurt på en fruktsallad. Äpple/päron, apelsin/mandarin och päron är en bra grundblandning och sedan kan man tillsätta lite vad som helst. Serveras med en liten klick naturell eller vaniljyoghurt





  • Avokadosmörgåsar













Avokado känns oftast riktigt hälsosamt. Det känns också lite lyxigt. Det går liksom inte att ha avokado som stapelvara hemma, den måste ätas exakt när den är mogen. Mina avokadolyxmackor består av grovt bröd, lättmargarin och något köttigt, t.ex. skinka eller rostbiff. Krydda med citronpeppar för att framhäva avokadosmaken.


Tipsa gärna om andra enkla frukostfavoriter, vilka är era?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar