fredag 10 januari 2014

Ett mycket viktigt inlägg om alkoholvanor

Det var länge sedan jag var tonåring och det dröjer ännu några år innan mina barn är där. Men jag hoppas att jag hunnit inpränta tillräckligt mycket vett och uppfostran i mina barn så att de vågar säga nej till att dricka alltför mycket alkohol. Och om de gör de, att de vågar ringa till oss föräldrar så att vi kan ta hand om dem utan att förebrå dem så allvarligt.

Som småbarnsförälder dricker jag knappt vin alls och som tonåring drack jag faktiskt inte heller så mycket. Jag ville aldrig försätta mig i situationer som liknar den i nedanstående video och jag hade massor av kul ändå i nyktert tillstånd. Jag fördömer inte att man dricker alkohol. Gott vin till maten är något jag saknat som gravid. Men att dricka så mycket att man skadar sin kropp och så att man inte kan ta hand om sig själv är otäckt.

I den bifogade videon finns beskrivet hur man kan testa sina alkoholvanor. Jag tänker gå in och testa även om jag vet att jag inte dricker mycket. Jag tänker också läsa på ordentligt och öva upp argumenten inför kommande tonår hos barnen för att de ska få en sund inställning till alkohol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar